Jeesus ja homoseksuaalisuus

Tämä on nyt viimeinen postaus, jonka kirjoitan ainakaan vähään aikaan homoseksuaalisuudesta. Koska se on ollut nyt viimepäivinä paljon esillä, koen kuitenkin aiheelliseksi vielä kerran tarttua tähän kysymykseen.

Monet ajattelevat siihen tapaan, että Jeesus olisi joka tapauksessa hyväksynyt homoseksuaalisuuden harjoittamisen, vaikka muualla Raamatussa se kiellettäisiinkin. Tämän vuoksi olisi tärkeää lukea Raamattua Kristuksesta ja armosta käsin, eikä kuunnella muun Raamatun ja apostolien tuomitsevia mielipiteitä. Selitän seuraavaksi, miksi tämä näkemys on erittäin ongelmallinen.

Tieteellisen raamatuntutkimuksen mukaan Jeesus ei olisi hyväksynyt homoseksuaalista käyttäytymistä. Seuraavassa suoraa lainausta Kari Kuulalta, joka on kirkon liberaalien parissa hyvin tunnettu ja arvossapidetty eksegeetti:
"Raamatuntutkimuksen pohjalta todennäköisin vastaus on ilmeinen. Jeesus - ainakin sellaisena kuin evankeliumit hänet kuvaavat - yhtyi aikansa juutalaiseen näkemykseen eikä hyväksynyt homoseksuaalista käyttäytymistä. Tätä voidaan perustella seuraavilla näkökohdilla.

1. Jeesus oli juutalainen ja edusti juutalaisia näkemyksiä opetuksessaan. Tätä taustaa vasten on luontevinta olettaa, että hänen kantansa homoseksuaaliseen käyttäytymiiseen oli sama kuin muudenkin juutalaisten.

2. Evankeliumiaineiston vaikeneminen tästä aihepiiristä selittyy parhaiten sillä, että Jeesuksella ei ollut mitään poikkeavaa sanottavaa siitä. Mikäli hän olisi suhtautunut asiaan toisella tavalla ja tuonut kantansa esiin, hän olisi varmasti joutunut puolustamaan sitä ja siitä olisi jäänyt jälkiä evankeliumitraditioon.

3. Paavalin kirjeistä paljastuu, että alkukirkko suhtautui homoseksuaaliseen käyttäytymiseen kielteisesti. Tämä merkitsee sitä, että heillä ei ollut Jeesus-traditiossa tietoa siitä, että Jeesus olisi opettanut asiasta toisella tavalla.

4. Jeesuksen kanta muihin seksuaalieettisiin kysymyksiin - aviorikos ja avioero - oli jyrkempi kuin hänen aikansa juutalaisuuden. Tämä tukee sitä päätelmää, että hän ei ollut poikkeuksellisen avaramielinen myöskään kannassaan samaa sukupuolta olevien sukupuolielämään.

5. Jeesuksen keskeinen sanoma koski valmistautumista Jumalan valtakunnan tulemiseen. Syntisen on tehtävä parannus, käännyttävä elämään Jumalan tahdon mukaan. Jeesus siis suhtautui hyvin vakavasti eettiseen elämäntapaan. Jos hän haastoi syntisiä kääntymään, kaiken todennäköisyyden mukaan parannusta tarvitsevien syntisten joukossa olivat myös ne, jotka makasivat samaa sukupuolta olevien kanssa.

Tämä johtopäätös merkitsee sitä, että Jeesuksen mainitsemiin "siveettömyyksiin" jakeessa Mark. 7:21 voidaan lukea myös homoseksuaalinen käyttäytyminen."

Kuulan teksti on luettavissa kokonaisuudessaan tuolta: http://evl.fi/kkh/ktk/parisuhde/Kirkotjahomoseksuaalisuus/Suomi/KuulaRaamattujahomoseksuaalisuus.pdf

Mielestäni perustelut ovat vakuuttavat. Jos jotakin eivät nämäkään perustelut vakuuta ja hän on edelleen sitä mieltä, että Jeesus hyväksyi homoseksuaalisuuden harjoittamisen, tulee vastaan toinen paha ongelma.

Kaikki tekstit, jotka kertovat Jeesuksesta ja hänen sanoistaan, ovat apostolien tai heidän seuraajiensa kirjoittamia. Jeesus ei siis itse kirjoittanut hänestä kertovia evankeliumeita. Tämä tarkoittaa sitä, että jos hylkää apostolien seksuaalieettiset opetukset pätemättömänä, niin miksi luottaisi niihin teksteihin, jotka he ovat kirjoittaneet Jeesuksesta. Menetämme siis koko kristinuskon sanoman hylkäämällä apostolien opetuksen, koska meillä ei ole Jeesuksesta mitään muuta tietoa kuin se, mitä apostolit ovat meille opettaneet.

Jos siis kristitty edelleen haluaa toimia oman päänsä mukaan ja kannattaa homoseksuaalisia suhteita, ainoa mahdollisuus on hylätä Jeesuksen, apostolien ja koko Raamatun, sekä koko kirkon kaksituhattavuotisen tradition opetus tästä aiheesta ja asettaa oma näkemys tärkeämmäksi. Kysymys kuuluu, että jos on valmis tekemään tällaisen askeleen, niin millä oikeastaan on enää merkitystä kristinuskossa?

Kommentit

  1. Näiden perustelujen jälkeen kysymys kuuluukin, kuinka nyt on Suomessa saatu valtaosa kirkonmiehistäkin jonkinmoisen homoparin rukous-tai siunaushetken kannattajiksi? Ainoastaan piispa Repo on selkeästi ilmaissut vastakkaisen kantansa. Muut pari perinteisempää piispaa ovat olleet hiljaa. Tänään on saatu 6. selvästi asiaa puoltava piispa. Kirkon tilanne perinteisen kristinuskon lippulaivana tuntuu minusta toivottomalta.
    Outi

    VastaaPoista
  2. Olit jo oikeilla jäljillä viimeisessä kappaleessa ^^.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit