Oma osuuteni kirkon homokeskusteluun

Viime päivinä ei ole voinut välttyä vellovalta homokeskustelulta kirkossa. Kirkon liberaalit ovat massiivisen kirkostaeroamisaallon seurauksena paniikissa ajamassa läpi homojen siunauksia jossain muodossa. Piispat ovat yksi kerrallaan tulleet rauhoittelemaan tilannetta, jonka seurauksena väkeä eroaa vain enemmän kirkosta.

Jouduin itsekin keskusteluun heprean luennolla tästä aiheesta. Tilanteesta kertoo aika hyvin se, että heprean luennolla keskustellaan 10 minuuttia siitä, mitä kirkon pitäisi tehdä, jotta väki ei eroaisi ja kuinka vääriä henkilöitä oli valittu eroaallon aiheuttaneeseen tv-ohjelmaan keskustelemaan.

Keskustelussa on tullut yksi argumentti esiin, johon haluan puuttua. Lainaan ajatuksen tarkkuudella erästä henkilöä, joka kovasti kannatti homoseksuaalien siunausta kirkossa. Ajatus oli seuraava: "Jos homoutta pidetään syntinä, niin meidän elämämme rajoittuu kovasti, koska Raamatussa on niin paljon muitakin käskyjä, joiden rikkominen on syntiä." Tai ehkä olet kuullut vastaavan argumentin vähän toisessa muodossa: "Jos vastustat homoliittoja, niin miksi et vastusta pitkää tukkaa miehillä tai kivittämistä aviorikoksen seurauksena, jne, koska kaikki tällaisetkin löytyvät Raamatusta?"

Jälkimmäiseen kysymykseen on helppo vastata, että nämä säädökset olivat osa seremonialakia, joka koski vain juutalaista kansaa, joten ei-juutalaisia eli meitä nämä säädökset eivät enää koske. Vanhassa testamentissa laki annetaan pelkästään juutalaiselle kansalle. Meitä koskevat vain ne säädökset, jotka Uudessa testamentissa on uudestaan vahvistettu. Tällaisiin säädöksiin kuuluu homoseksuaalisuuden harjoittamisen kielto.

Se, voimmeko pitää 2000-vuotta sitten kirjoitettua kirjaa relevanttina tämän päivän homokeskustelussa ja keskustelussa ylipäätään, ansaitsee toisen blogikirjoituksen. Oletamme nyt vain, että voimme. Kristinusko toimii Raamatun pohjalta, kuten islam Koraanin ja niin edelleen. Jos ei toimisi, se olisi jotain muuta uskontoa.

Epäilen, että monella kristityllä syy kannattaa homoliittoja löyty siitä, että jos niitä vastustaisi, joutuisi ottamaan muunkin Raamatun tosissaan. Sieltä löytyy kovaa tekstiä meille jokaiselle, ei pelkästään homoille. Jeesuksen sanat eivät ole mitään tätimäistä kaiken hyväksyvää liirumlaarumia, jota luterilaisen kirkon piispojen suusta kuulemme koko ajan. Jeesus: "Jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion." Toisaalla: "Jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois."

Tällaisten kohtien edessä joudumme toteamaan, että Raamattu ei tuomitse pelkästään homoseksuaalisuutta, vaan se tuomitsee meistä jokaisen, minutkin. Harvinaisen vähälle on jäänyt keskustelussa se puoli, että kristinuskon mukaan koko ihmiskunta on langennut syntiin. Se tarkoittaa sitä, että kukaan meistä ei luonnostaan osaa elää niin kuin Jumala tahtoo. Meissä ja meidän seksuaalisuudessamme on synnistä johtuvia vääristymiä ja tämä koskee myös heteroita. Kristinusko ei siis syrji ketään tai jos sen välttämättä haluaa nähdä syrjivänä, silloin se syrjii kaikkia yhtä lailla.

Onneksi samalla tavoin Jumalan armokin koskee kaikkia. Ihminen ei löydä Jumalan armoa, jos ei tajua sitä, kuinka on syntinen ja tarvitsee armahdusta. Sen vuoksi on välttämätöntä julistaa myös niitä Raamatun vaikeita kohtia. Myös sitä, että homoseksuaalisuus on synti. Emme julista homoseksuaalisuutta synniksi sen vuoksi, että haluaisimme tuomita heidät, vaan sen vuoksi, että haluamme pelastaa heidät. Huomaamme siis, että tässäkin väännössä homoseksuaalisuudesta on kyse koko kristinuskon ydinsanomasta, armosta ja pelastuksesta.

Kristinuskon käskyt velvoittavat meitä elämään tietyllä tavalla. Tämä ei meidän itsekkäälle luonnollemme ole välttämättä se kaikista mukavin tapa. Siksi saattaa olla helpompaa kieltää nämä käskyt kuin alistua siihen, mitä Jumalan meiltä vaatii. Tämä tie ei kuitenkaan johda pitkälle, eikä varsinkaan onnellisuuteen. Siitä on koko Raamattu täynnä varoittavia esimerkkejä. Kristinuskoa tällainen Raamatun käskyjen kieltäminen ei ainakaan ole.

Kommentit

  1. Siunausta blogistille! Hyvin ajateltu! Kirkon homoseksimyönteiset ovat ottaneet tunnussanakseen "Aikuistu". Me emme ilmeisesti ole saavuttaneet täyttä henkistä kypsyyttä, koska emme "häpeä" Raamatun Sanaa.

    Outi

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit