Viidakon lait ovat muodissa

Etiikka osoittautuu kristinuskosta irtaantuessaan postmoderniksi pelleilyksi. Yleensä tässä tapauksessa eettisenä periaatteena toistellaan tiedottomasti, että kaikkea saa tehdä niin kauan kuin ei satuta toista.

Tämä hokema osoittautuu kuitenkin tositilanteessa pelkäksi sanahelinäksi. Esimerkiksi avioerotilanteessa moni on silti valmis hyväksymään avioeron, vaikka se satuttaisi toista ja perhettä todella paljon. Eli yhtäkkiä toista saa satuttaakin. Käytännössä etiikka on siis sitä, että minun pitää saada tehdä juuri sitä, mitä minä haluan. Kukaan ei saa puuttua minun tekemisiini.

Tämä tarkoittaa, että elämässä on yksi ainoa periaate, jota noudatetaan viimeiseen pisteeseen asti. Se periaate on omat tunteet. Niiden perustalla sitten mennään, vaikka tulokset eivät välttämättä olekaan niin onnellisia kuin voisi kuvitella.

Eettisenä periaatteena pelkästään omien tunteiden seuraaminen on täysin kestämätöntä. Tällöinhän on mahdotonta tuomita esimerkiksi murhaajaa, koska hän vain vihoissaan tappaa toisen. Hänen tunteitaanhan ei saa mitenkään rajoittaa. Viidakon lait perustuvat juuri tähän eli omien tunteiden seuraamiseen. Jokainen tekee, mitä haluaa ja vahvin lopulta voittaa. Viidakon lakien pohjalta on mahdotonta saada aikaiseksi onnellista yhteiskuntaa, yhteisöä tai edes yksilöä. Eettinen relativismi on oikeastaan viidakon lakeja piilotetussa muodossa, sillä sen pohjalta kukaan ei ole lopulta eettisesti oikeassa ja kaikki voivat toteuttaa omia tunteitaan niin pitkälle kuin haluavat.

Kristillinen etiikka perustuu luomiseen. Siksi sen noudattaminen on ihmiselle kaikista parasta. Meidät on tarkoitettu elämään sen mukaisesti. Kristillinen etiikka ei myöskään satuta toista ihmistä oikeasti missään tilanteessa. Jossain tilanteissa se voi kuitenkin olla ristiriidassa tunteidemme kanssa. Mutta pelkästään tunteiden perässä juokseminen ei tee ihmistä onnelliseksi, koska ne muuttuvat niin useasti ja voivat aiheuttaa myös pahaa toiselle. Kristillinen etiikka sen sijaan tähtää ihmisen ja ihmiskunnan hyvään, koska se nousee tuon hyvän lähteestä, Luojaltamme.

Kommentit