Taistelu someraivoa vastaan

Viimeaikaiset sosiaalisen median aiheuttamat kohut herättivät muutamia ajatuksia. Näyttää nimittäin siltä, että olemme sosiaalisen median aikana taantuneet ihmisyhteisönä alkukantaiseen tilaan.

Ranskalaisen antropologi Rene Girardin mukaan primitiivisellä ihmisyhteisöllä on rituaaleja, joiden kautta se puhdistaa itsensä vihan tunteesta. Alkukantainen yhteisö ei pysty katkaisemaan väkivaltaa. Kun tällainen yhteisö ajatuu väkivallan kierteeseen, johtaa tilanne lopulta siihen, että väkivalta kohdistuu rajattuun joukkoon tai jopa yhteen ihmisyksilöön, joka Girardin mukaan uhrataan syntipukkina. Yksilön lynkkaamisen kautta yhteisö pääsee irti sitä häirinneestä väkivallasta. Tämä helpotus tulkitaan uhrin asioksi, sillä hän on pahuutensa vuoksi syynä yhteisön kriisin, mutta toisaalta hän on hyvä, sillä hänet uhraamalla saavutetaan taas jonkinlainen yhteyden tunne.

Ihmisyhteisö tarvitsee Girardin mukaan uhreja. Sitä kautta yhteisön sisäinen väkivalta saa purkautua ja ihmisyhteisö taas eheytyä. Moderni yhteiskunta puolestaan on Girardin mukaan valtava väkivallan naamioinnin operaatio. Girardin teoria sopii siksi täysin tänne someen, että täällä paljastuu se valtava kätketty väkivalta, jonka piirissä elämme. Tasaisin väliajoin nousee jonkinlainen someraivo jotakuta kohtaan, joka pyritään uhraamaan syntipukkina ja jonka kautta pyritään vapautumaan itseä riivaavasta pahasta ja väkivallasta.

Koska kristittynä uskon, että täydellinen uhri on jo suoritettu, eikä mitään uhreja enää tarvita, ja koska Suomessa on poliisi ja oikeuslaitos, joiden tehtävänä on tuomita ihminen, jos hän tekee jotain väärää ja rikollista, aion tulevaisuudessa pidättäytyä someraivosta kokonaan. Kun siis seuraavan kerran kansanjoukko käy somessa lynkkaamaan ketä tahansa, aion olla hänen puolellaan, edusti hän millaisia mielipiteitä tahansa. Kohdistuipa kansanjoukon raivo sitten Ilkka Kanervan tekstiviesteihin, Räsäseen, raiskaaviin somalipoikiin tai jopa natsisympatiseeraajiin, aion puolustaa heitä kansanjoukon lynkkaukselta ihan vain sen vuoksi, että kuuluu sivistysvaltioon saada oikeuslaitokselta eikä kansanjoukolta oikeudenmukainen tuomio itselleen. Minua puolestaan ei ole asetettu tässä maassa kenenkään tuomariksi.

Kommentit